1394/2/22 سه‌شنبه


مقدمه و اهداف

هدف از علم سنجی ارزشیابی آخرین پیشرفت‌های فعالیت‌های علمی- تحقیقاتی علوم پزشکی کشور در هر گرایش علمی و عوامل موثر در رشد آن می‌باشد. علم سنجی می‌تواند عنصری مفید و کارآمد برای مسئولان و برنامه‌ریزان باشد تا مدیریت منابع مالی و انسانی با بالاترین کارآیی انجام پذیرد. علم‌سنجی علاوه بر سنجش تحقیقات و تولیدات علمی، اقدام به ارزیابی و تعیین معیارهای مدیریتی مانند بودجه، جایگاه و بازده دانشگاه‌ها و مراکز علمی می‌نماید.
 اساس کار علم سنجی بر بررسی چهار متغیر اصلی شامل: گزارش‌های علمی منتشر شده، ارجاعات به نتایج یک تحقیق علمی پس از انتشار، منابعی که در تحقیقات علمی از آنها بهره گرفته شده است، و سابقه کاری و وابستگی موسساتی محققان و نویسندگان می‌باشند. علم سنجی پس از بررسی این متغیرها، با ارائه ترکیبی مناسب از شاخص‌های مبتنی بر آنها، به تبیین روند تولید علم و بازدهی پژوهش‌های علمی می‌پردازد.
در حال حاضر گروه‌های علم سنجی در مراکز دانشگاهی مشغول به فعالیت می‌باشند. پایگاه‌های اطلاعاتی شامل بانک اطلاعات مقالات علوم پزشکی ایران - ایران‌مدکس، بانک اطلاعات نشریات کشور، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، و پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران در نمایه‌سازی و در برخی موارد علم سنجی تولیدات علوم پزشکی در ایران فعالیت دارند.


شرح وظایف واحد علم سنجی دانشکده علوم پزشکی آبادان

1-     استخراج شاخص های علم سنجی تولیدات علمی دانشگاه و شناخت عوامل مؤثر بر آن
2-     توانمند سازی اعضای هیات علمی ، پژوهشگران ، مدیران و کارشناسان در زمینه مبانی و مفاهیم علم سنجی
3-     پژوهش در حوزه شاخص های علم سنجی در دانشگاه و همکاری در جهت ارتقاء شاخص ها
4-     ارایه گزارش های مستند از وضعیت جاری تولیدات علمی دانشگاه
 
تعداد بازديد اين صفحه: 3002
تعداد بازديد کنندگان سايت: 109953651 تعداد بازديد زيرپورتال: 3352540 اين زيرپورتال امروز: 4664 سایت در امروز: 143069 اين صفحه امروز: 2