كوچك يا بزرگ كردن بخش :.منو اشيا عمودي
صفحه اصلي
آخرین خبر
اخبار
اسلایدر
اطلاعیه
بازديدها
بنر
تقويم
جستجو
حدیث روز
رسانه های محلی
رويدادهای کشوری
کارگاه آموزش
گزارش تصویری
متون عمومي
منو
منو
منوی فوتر
نظر خواهي
ورود
اخبار
1398/5/22 سه‌شنبهمشاور معاون وزیر در مدیریت کاهش بلایای وزارت بهداشت:
مراقبت‌های بهداشتی اربعین تا 2هفته بعد از رسیدن زوار به مقصد ادامه دارد
مشاور معاون بهداشت وزیر در مدیریت کاهش بلایای وزارت بهداشت گفت: خدمات‌رسانی به زوار اربعین حسینی از چند روز پیش از این ایام آغاز شده و تا 15 روز بعد از رسیدن زوار به مقصد ادامه دارد.

.

مشاور معاون بهداشت وزیر در مدیریت کاهش بلایای وزارت بهداشت گفت: خدمات‌رسانی به زوار اربعین حسینی از چند روز پیش از این ایام آغاز شده و تا 15 روز بعد از رسیدن زوار به مقصد ادامه دارد.

دکتر محمداسماعیل مطلق، پیش از ظهر امروز در جلسه ستاد اربعینی که با هدف بررسی مراقبت‌های بیشتر حوزه سلامت به میزبانی دانشکده علوم پزشکی آبادان برگزار شد، اظهار داشت: اربعین فرصتی بزرگ برای دوستی و برقراری صلح و آرامش و تحکیم رابطه مبتنی بر عشق و علاقه بین ساکنین یک منطقه استراتژیک در جهان پرآشوب خاورمیانه است و با توجه به سیل مشتاقان سیدالشهدا برای تردد به کربلا ضرورت نکات بهداشتی برای جلوگیری از اپیدمی بیماری ضروری است.

وی ضمن اشاره به لزوم رعایت نکات بهداشتی در ایام اربعین افزود: با توجه به تردد بالای زائران از سراسر دنیا و  کاهش سیستم ایمنی بدن و وجود بیماری‌های زمینه‌ای، لزوم تشدید نظارت‌ها الزامی است.

دکتر  مطلق با تاکید بر مصرف منظم داروها برای زائران کربلای معلی بیان کرد: داروهای نامنظم مصرف‌شده در بروز بیماری‌ها، فعال شدن مجدد برخی بیماری‌ها و یا سوپرایمپوز شدن عفونتها تاثیرگذار است.

وی بیان کرد: بیماری‌های تنفسی فصلی، مسمومیت‌های غذایی،  اسهال و عفونت‌های گوارشی نیز باید به صورت جدی پیشگیری شوند و مراقبت سندرمیک 15بیماری براساس مقررات بین‌المللی بهداشت یا IHR چه برای بیماری‌های ورودی و چه بیماریهای خروجی مورد تاکید هستند.

این مقام مسئول وزارت بهداشت با اعلام بیماری‌های در اولویت در ایام اربعین گفت: بیماری‌های تنفسی مثل آنفلوانزا و عفونت‌های باکتریال ثانویه ریوی و بیماری‌های اسهال، استفراغ و شکم‌درد نظیر عفونت‌های گوارشی و مسمومیت‌های غذایی و التور در این اولویت‌بندی جای دارند.

وی گفت: باید به عوامل موثر در انتقال بیماری‌ها توجه کنیم و در این بین تعدد موکب‌های مستقر در ایران و عراق، دستشویی‌ها و فاضلاب‌های رهاشده سطحی، معاینات ادواری خادمین موکب‌ها برای اطمینان از سلامت آنها، انجام وظیفه و شرح کار مراقبین بهداشتی اعم از کارشناسان بیماری‌ها، بهداشت محیط و روان و بهداشت بانوان و آموزش بهداشت به پرسنل و مردم با تاکید بر استراتژی‌های قطع انتقال حائز اهمیت هستند.

شستن دستها وکوتاه کردن ناخن‌ها، مبارزه با حشرات و دور کردن آنها از محل تهیه و توزیع و مصرف مواد غذایی، حفاظت و سالم‌سازی غذا از تهیه، نگهداری، مصرف تا دفع بهداشتی زباله‌های تولید شده، سالم‌سازی آب و مایعات نوشیدنی، سلامت حوله، سفره و اشیاء از دیگر مواردی بود که دکتر مطلق به رعایت آنها تاکید داشت.

مشاور معاون بهداشت وزیر اضافه کرد: برای عفونت‌های تنفسی مواردی مثل آداب سرفه کردن، ماسک زدن، شستن دست با آب و صابون، واکسن آنفلوانزا، رعایت فاصله و دفع خلط و ترشحات تنفسی بسیار مهم هستند.

وی ادامه داد: در اربعین سال 98 به دنبال آن هستیم تا آموزش دهیم، مراقبت کنیم، کنترل نماییم، پی‌گیری کنیم و ثبت کرده و گزارش بدهیم.

دکتر مطلق ازسوی معاون بهداشت وزارت بهداشت ماموریت دارد تا بمنظور بررسی مناطق و مرزهایی که تردد زائران از مسیر آنها انجام می‌شود به این مرزها سفر کند.

در این جلسه دکتر سلمان‌زاده نیز گزارشی از اقدامات و برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده از سوی ستاد اربعین دانشکده علوم پزشکی آبادان، مشکلات موجود و کمبودها را ارائه کرد.

در این جلسه دکتر شکراله سلمان‌زاده، رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان، معاونین بهداشت، درمان، غذا و دارو و جمعی از مدیران این دانشکده حضور داشتند.


نسخه قابل چاپ
بیشتر